Biznes w czasach koronawirusa – jak sobie poradzić?

[Głosów: 1   Average: 4/5]

O tym, że biznes online jest przyszłością wielu firm, nie trzeba nikogo przekonywać.

Raport „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla E-commerce Polska” pokazuje, że ponad 80% Polaków przyznaje, że chociaż raz dokonało zakupów przez Internet. Epidemia koronawirusa podziałała w tej kwestii niczym młyn na wodę.

Zamknięcie punktów usługowych i sklepów stacjonarnych spowodowało, że handel w Sieci przeżywa swoje 5 minut. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców i usługodawców coraz poważniej myśli o tym, aby przenieść swoją firmę z przestrzeni offline do Internetu. Dlaczego jest to dobrym pomysłem? I jak wiele trudności napotka przeciętny Kowalski, zanim stanie się pełnoprawnym przedsiębiorcą online? Na te i inne pytania, znajdziecie odpowiedź w poniższych akapitach.

Zamknięcie firmy stacjonarnej – co dalej?

Pandemia COVID-19 spowodowała, że świat na chwilę wstrzymał oddech. Wiele instytucji, z powodów bezpieczeństwa, zostało zamkniętych. Dla konsumentów oznacza to brak produktów i usług, dla przedsiębiorców z kolei – brak dochodów przy jednoczesnym obowiązku uiszczania stałych opłat, jak czynsz za lokal, składki ZUS, wypłaty dla pracowników i wiele innych.

Na domiar złego nikt nie potrafi powiedzieć, jak długo jeszcze potrwa ta stagnacja i ile firm, szczególnie tych niewielkich, czeka koniec działalności. A dodatkowo wielu przedsiębiorców nachodzi natarczywa myśl nakazująca zastanawiać się, czy sytuacja nie powtórzy się w najbliższym czasie, co będzie się wiązać z degradacją i tak już mocno nadwyrężonego biznesu.

Jak poradzić sobie z kryzysem wywołanym przez koronawirusa?

Myślenie i tworzenie w głowie czarnych scenariuszy na pewno nie stanie się remedium na zaistniały problem. Potrzebne jest działanie, które pozwoli pozostać w tej samej branży, zmieniając jedynie techniczną specyfikę działalności. Wiele firm można łatwo i szybko przenieść do Sieci. Liderem w tej kwestii są oczywiście działalności zajmujące się handlem.

O tym, że Polacy pokochali zakupy w Internecie, świadczą statystyki. Według wspomnianego już raportu, 80% ankietowanych wskazało, że ceni ten typ zakupów za oszczędność czasu. Dla 82% kluczową kwestią jest całodobowa dostępność usług online, a 77% uważa, że ważnym czynnikiem jest brak konieczności dojazdu do sklepu czy punktu usługowego.

Zastanawiacie się, czy Wasz biznes wpisuje się w internetowe trendy? Jest duża szansa, że tak. W ostatnich latach nasi rodacy przekonali się, że w Sieci można kupić niemal wszystko: od żywności, poprzez ubrania i zabawki, na biletach do kin i wycieczkach kończąc.

Biznes internetowy – nie tylko dla handlu

A co z firmami, które nie prowadzą stricte handlowej działalności? Wiele z nich również znajdzie dla siebie miejsce w Internecie. Coraz popularniejsze stają się kursy edukacyjne, korzystające ze specjalistycznych platform, dzięki którym uczeń ma kontakt z nauczycielem, bez konieczności wychodzenia z domu.

Wielu usługodawców decyduje się także wprowadzać rozmaite szkolenia online. Kosmetyczki uczą jak wykonać samodzielnie makijaż, natomiast ogrodnicy dzielą się radami dotyczącymi pielęgnacji roślin i walki ze szkodnikami.

Coraz częściej można też spotkać księgową pracującą wyłącznie online, nie wspominając już o specjalistach z zakresu e-commerce oraz informatykach, którzy konieczność przeniesienia biznesu do Internetu zauważyli już dużo wcześniej.

Firma internetowa – od czego zacząć?

Skoro o informatykach mowa, warto podkreślić, że to właśnie ich pomoc będzie Wam najbardziej potrzebna, jeśli zdecydujecie się przekształcić stacjonarny biznes w działalność, która pozwoli Wam rozwinąć skrzydła w wirtualnej rzeczywistości. Firmy z branży IT w wielu przypadkach świadczą kompleksowe usługi, co w praktyce oznacza, że wykonują strony internetowe oraz platformy sklepów online i pomagają w ich administrowaniu.

Często dostarczają też treści pozwalające utrzymać serwis przy życiu i pokazać klientom, że po drugiej stronie monitora jest ktoś, kto nieustannie się o nich troszczy. Wdrażają rozwiązania marketing automation, pozwalające ograniczyć ilość zatrudnionych pracowników i jednocześnie utrzymać wysoki standard usług. Jednym słowem dbają o Wasz biznes od strony technicznej, pozostawiając Wam na głowie jedynie to, co robiliście, działając stacjonarnie.

Biznes w Sieci, a tarcza antykryzysowa

Nadal nie jesteście przekonani, czy powinniście przenieść firmę z areny offline do online? Może warto spróbować? To naprawdę niewiele kosztuje, a może przynieść duże zyski i spowodować, że staniecie się konkurencyjni na rynku. Co ważne, wyjdziecie spoza obszaru dotychczasowej działalności, bo Internet ma przecież globalny zasięg.

Nie musicie oczywiście od razu rezygnować z biznesu stacjonarnego. Jeśli sytuacja w kraju i na świecie na to pozwoli, działania offline i online mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać. Te drugie staną się dla Was wówczas możliwością dodatkowego zarobkowania i swoistą tarczą antykryzysową w sytuacjach takich jak ta z ostatnich tygodni.